Pakar Matematik, Maryam Mirzakhani meninggal dunia

Pakar Matematik, Maryam Mirzakhani meninggal dunia - Hallo sahabat Khabar Malaysia, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Pakar Matematik, Maryam Mirzakhani meninggal dunia, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Bola Sepak, Artikel Khabar, Artikel Malaysia, Artikel Malaysia Today, Artikel News, Artikel Perniagaan, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Pakar Matematik, Maryam Mirzakhani meninggal dunia
link : Pakar Matematik, Maryam Mirzakhani meninggal dunia

Baca juga


Pakar Matematik, Maryam Mirzakhani meninggal dunia

Wanita pertama yang memenangi hadiah berprestij Matematik, Maryam Mirzakhani, 40, meninggal dunia hari ini setelah empat tahun bertarung dengan kanser, lapor BBC.

Mirzakhani yang berasal dari Iran turut dianugerahkan medal ‘Field’ (Hadiah Nobel dalam kategori Matematik) pada tahun 2014 untuk kerjanya dalam bidang sistem dinamik dan geometri kompleks.

Lebih membanggakan apabila beliau merupakan wanita dan warganegara Iran pertama yang menerima penghormatan tersebut sejak tahun 1936.

Beliau dilahirkan di Tehran dan datang ke AS untuk meyambung pelajarannya di Harvard, di sana dia turut memecah rekod apabila menjadi gadis pertama dalam kumpulan Iran bertanding dalam Olimpiad Matematik Antarabangsa serta memenangi pingat emas pada tahun 1990.

Pada tahun 2008, beliau bekerja di Stanford sebagai Profesor dalam bidang Matematik hinggalah kematiannya.

Selama empat tahun, dia  berperang dengan kanser sebelum menghembuskan nafas terakhirnya apabila sel kanser tersebut merebak hingga ke tulang sum sumnya.

Seorang Saintis, bangsa Iran-Amerika, Firouz Naderi berkongsi salam takziahnya di atas kehilangan permata yang berharga itu.

“Satu permata telah pergi meninggalkan kita hari ini dan ia amat menyedihkan hati saya. Mirzakhani merupakan seorang yang genius, tetapi dia juga adalah seorang anak perempuan, ibu dan isteri,” katanya menerusi laman Instagramnya.

The post Pakar Matematik, Maryam Mirzakhani meninggal dunia appeared first on Berita Viral.

| Online News Malaysia

Appear first on Khabar Malaysia


Demikianlah Artikel Pakar Matematik, Maryam Mirzakhani meninggal dunia

Sekianlah artikel Pakar Matematik, Maryam Mirzakhani meninggal dunia kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Pakar Matematik, Maryam Mirzakhani meninggal dunia dengan alamat link https://malaysiaitu.blogspot.com/2017/07/pakar-matematik-maryam-mirzakhani.html

0 Response to "Pakar Matematik, Maryam Mirzakhani meninggal dunia"

Posting Komentar

wdcfawqafwef