[Video] Kekalkan Jangka Hayat & Ketahanan Lebih Lama, JANGAN Lakukan 5 Perkara Ini Jika Guna ‘Nonstick Pan’

[Video] Kekalkan Jangka Hayat & Ketahanan Lebih Lama, JANGAN Lakukan 5 Perkara Ini Jika Guna ‘Nonstick Pan’ - Hallo sahabat Khabar Malaysia, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul [Video] Kekalkan Jangka Hayat & Ketahanan Lebih Lama, JANGAN Lakukan 5 Perkara Ini Jika Guna ‘Nonstick Pan’, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Bola Sepak, Artikel Khabar, Artikel Malaysia, Artikel Malaysia Today, Artikel News, Artikel Perniagaan, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : [Video] Kekalkan Jangka Hayat & Ketahanan Lebih Lama, JANGAN Lakukan 5 Perkara Ini Jika Guna ‘Nonstick Pan’
link : [Video] Kekalkan Jangka Hayat & Ketahanan Lebih Lama, JANGAN Lakukan 5 Perkara Ini Jika Guna ‘Nonstick Pan’

Baca juga


[Video] Kekalkan Jangka Hayat & Ketahanan Lebih Lama, JANGAN Lakukan 5 Perkara Ini Jika Guna ‘Nonstick Pan’

Foto: foodal
Buat mereka yang suka memasak, pastinya suka menggunakan alatan memasak yang mudah digunakan dan bantu mempercepatkan serta memudahkan kerja-kerja di dapur.

Kalau dulu, dekar rumah, mak pasti gunakan kuali biasa, dalam menggoreng apa juga, telur, ayam, ikan, atau masak sayur, dan kuali init tentunya memerlukan minyak masak yang banyak.

Bukan itu saja, apa yang paling leceh adalah bila mana ada sisa-sisa yang melekat dekat kuali, nak menyental bukanlah mudah.


BACA: 6 Barangan Dapur Yang Boleh Digunakan Untuk Cerahkan Semula Kuali Berkerak Supaya Nampak Baru di Hari Raya Ini

Tapi, dengan adanya kuali tidak melekat (non-stick pan) ia sememangnya lebih memudahkan urusan di dapur, lagi-lagi bab menggoreng.

Tiada lagi masalah kuali kotor kerana kesan minyak yang berlebihan dan kerak-kerak.

Tapi, penggunaan kuali tidak melekat ini ada caranya, kalau tidak ia akan rosak dan kelebihan tidak melekat itu, seperti tidak berguna lagi. Ini adalah beberapa perkara yang boleh dilakukan dan tidak ketika menggunakan kuali tidak melekat.

1. Api besar

Dengan menggunakan api yang terlalu tinggi/besar sewaktu menggoreng, ia akan merosakkan lapisan tidak melekat.

Kekalkan hanya dengan api suhu kecil atau sederhana saja.

2. Perkakas besi

Jangan sama sekali gunakan perkakas besi sewaktu sedang memasak, lebih-lebih lagi menguis apa yang sedang dimasak di dalam kuali.

Ia akan menyebabkan kerosakan kepada lapisan tidak lekat akibat tercalar.

Sebaiknya, gunakan senduk silikon atau kayu.

3. Mesin pencuci

Adalah lebih baik anda mencuci kuali tidak lekat dengan menggunakan tangan sahaja.

Mungkin ada yang melabelkan ‘boleh menggunakan mesin pencuci’. Tetapi sebenarnya, mesin pencuci boleh rosakkan secara perlahan-lahan lapisan juga.

4. Minyak masak

Daripada menggunakan minyak masak jenis semburan, adalah lebih baik gunakan mentega atau minyak zaitun.

Kesan yang akan ditinggalkan sekiranya gunakan jenis semburan adalah lebih mengecewakan.

5. Menambah/memasukkan minyak

Sebelum menghidupkan api dapur, adalah digalakkan memasukkan terlebih dahulu minyak masak.

Ini menambahkan lagi keberkesanan lapisan kuali tidak melekat.

Ada beberapa kuali tidak lekat akan melepaskan toksid sekiranya tidak digunakan dengan betul. Pastikan anda gunakan dengan cara yang betul, untuk pastikan jangka hayat kuali itu lebih lama.


Sumber: Lifestyle Insider

- Siakap Keli


First Appear On Online News Malaysia

Appear first on Khabar Malaysia


Demikianlah Artikel [Video] Kekalkan Jangka Hayat & Ketahanan Lebih Lama, JANGAN Lakukan 5 Perkara Ini Jika Guna ‘Nonstick Pan’

Sekianlah artikel [Video] Kekalkan Jangka Hayat & Ketahanan Lebih Lama, JANGAN Lakukan 5 Perkara Ini Jika Guna ‘Nonstick Pan’ kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel [Video] Kekalkan Jangka Hayat & Ketahanan Lebih Lama, JANGAN Lakukan 5 Perkara Ini Jika Guna ‘Nonstick Pan’ dengan alamat link https://malaysiaitu.blogspot.com/2017/07/video-kekalkan-jangka-hayat-ketahanan.html

0 Response to "[Video] Kekalkan Jangka Hayat & Ketahanan Lebih Lama, JANGAN Lakukan 5 Perkara Ini Jika Guna ‘Nonstick Pan’"

Posting Komentar

wdcfawqafwef