Peristiwa Penting Hari Ini Dalam Sejarah Dunia (5 Jun)

Peristiwa Penting Hari Ini Dalam Sejarah Dunia (5 Jun) - Hallo sahabat Khabar Malaysia, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Peristiwa Penting Hari Ini Dalam Sejarah Dunia (5 Jun), kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Bola Sepak, Artikel Khabar, Artikel Malaysia, Artikel Malaysia Today, Artikel News, Artikel Perniagaan, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Peristiwa Penting Hari Ini Dalam Sejarah Dunia (5 Jun)
link : Peristiwa Penting Hari Ini Dalam Sejarah Dunia (5 Jun)

Baca juga


Peristiwa Penting Hari Ini Dalam Sejarah Dunia (5 Jun)

Tarikh 5 Jun merupakan hari ke 156 (hari ke 157 dalam tahun lompat) dalam kalendar Gregory dengan tinggal 209 hari sebelum memasuki tahun selepasnya.
Bose-Einstein
Fasa jirim hasil pemeluwapan Bose-Einstein.

Hari ini juga merupakan sambutan Hari Alam Sekitar dan Hari Bapa dan Hari Perlembagaan di Denmark.

Peristiwa

1305 - Raymond Bertrand de Got menjadi Paus Clement V, menggantikan Paus Benedict XI yang meninggal dunia.

1849 - Denmark menjadi negara raja berperlembagaan.

1947 - Setiausaha Negara Amerika Syarikat George Marshall menyeru bantuan bagi ekonomi Eropah yang musnah akibat perang, melakarkan rancangan pemulihan yang kemudian dikenali sebagai Rancangan Marshall.

1963 - Rusuhan berlaku di seluruh Iran sebagai memprotes penahanan Ayatollah Ruhollah Khomeini oleh rejim Shah Mohammad Reza Pahlavi.

1967 - Perang Enam Hari bermula dengan serangan terlebih dahulu Tentera Udara Israel terhadap pesawat Mesir, Jordan dan Syria di lapangan terbang.

1968 - Sirhan Sirhan menembak Senator A.S. Robert F. Kennedy hingga menyebabkan maut di Los Angeles.

1995 - Fasa jirim hasil pemeluwapan Bose-Einstein (gambar taburan halaju) ditemui di makmal NIST–JILA Universiti Colorado.

Kelahiran

1939 - Joe Clark, Perdana Menteri Kanada Ke-16.

1965 - Michael E. Brown, ahli astronomi Amerika Syarikat.

Kematian

2004 - Ronald Reagan, Presiden Amerika Syarikat ke-40.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Peristiwa Penting Hari Ini Dalam Sejarah Dunia (4 Jun)

sumber: wikipedia



✍ Sumber Pautan : ☕ Siakapkeli

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2rHKuhJ

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!



Appear first onKhabar Malaysia


Demikianlah Artikel Peristiwa Penting Hari Ini Dalam Sejarah Dunia (5 Jun)

Sekianlah artikel Peristiwa Penting Hari Ini Dalam Sejarah Dunia (5 Jun) kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Peristiwa Penting Hari Ini Dalam Sejarah Dunia (5 Jun) dengan alamat link https://malaysiaitu.blogspot.com/2017/06/peristiwa-penting-hari-ini-dalam_4.html

0 Response to "Peristiwa Penting Hari Ini Dalam Sejarah Dunia (5 Jun)"

Posting Komentar

wdcfawqafwef