5 Kaedah Mudah Untuk Mengesan Tahi Lalat Yang Mungkin Boleh Berubah Menjadi Kanser

5 Kaedah Mudah Untuk Mengesan Tahi Lalat Yang Mungkin Boleh Berubah Menjadi Kanser - Hallo sahabat Khabar Malaysia, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul 5 Kaedah Mudah Untuk Mengesan Tahi Lalat Yang Mungkin Boleh Berubah Menjadi Kanser, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Bola Sepak, Artikel Khabar, Artikel Malaysia, Artikel Malaysia Today, Artikel News, Artikel Perniagaan, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : 5 Kaedah Mudah Untuk Mengesan Tahi Lalat Yang Mungkin Boleh Berubah Menjadi Kanser
link : 5 Kaedah Mudah Untuk Mengesan Tahi Lalat Yang Mungkin Boleh Berubah Menjadi Kanser

Baca juga


5 Kaedah Mudah Untuk Mengesan Tahi Lalat Yang Mungkin Boleh Berubah Menjadi Kanser

skin-cancer-675x400.jpg

Baru-baru ini, banyak artikel yang mengeluarkan beberapa kenyataan serta fakta mengenai bahaya kanser kulit.

Justeru, semakin ramai yang mula mengambil berat akan isu ini di samping melakukan pelbagai usaha bagi menjamin kesihatan mereka.

human-1198027_960_720.jpg

20 tahun lalu, masyarakat tidak begitu mengendahkan bahaya akibat berjemur di bawah cahaya matahari walaupun pendedahan mengenainya telah dilakukan. Tetapi kini, segalanya sudah berubah.

Setelah pelbagai kempen kesedaran dilaksanakan, semakin ramai masyarakat mula menggunakan produk pelindung cahaya matahari dan sentiasa melakukan pemeriksaan kesihatan bagi mengenalpasti simptom-simptom yang mungkin berbahaya.

Tahi lalat atau bintik pada kulit juga sering dianggap sebagai sesuatu yang menakutkan. Menurut pakar kesihatan, kanser kulit merupakan jenis kanser yang biasa di Amerika dengan hampir 5 juta pesakit dirawat setiap tahun.

Malah, terdapat juga kes-kes lain selain kanser kulit seperti kanser payudara, kanser prostat, kanser paru-paru dan lain-lain. Satu daripada lima rakyat Amerika akan menghidap kanser kulit pada satu tahap dalam hidup mereka. Justeru, mengetahui tanda-tanda kanser kulit adalah satu perkara yang penting.

skin_cancer.jpg

Jadi, jika anda merasakan terdapat bitnik pada badan anda, segeralah berjumpa dengan pakar bagi mengesahkan sama ada ia adalah tahi lalat atau punca kanser.

Anda juga digalakkan untuk sentiasa melakukan pemeriksaan ke atas tahi lalat anda dan melihat sama ada berlaku perubahan padanya. Cara terbaik untuk mengetahui jika tahi lalat itu akan berubah menjadi kanser yang berbahaya, ikuti panduan ABCDE seperti di dalam gambar.

A Asymmetry

Tahi lalat normal mempunyai bentuk yang sama. Lihat jika tahi lalat anda mempunyai bentuk simetri atau kelihatan seperti tompokan.

B Border

Adakah tahi lalat anda mempunyai garis sempadan yang sama dan berwarna gelap? Tahi lalat yang sihat mempunyai sempadan yang sama dan bulat.

C Color

Adakah warna tahi lalat anda seperti coklat gelap? Tahi lalat yang sihat sepatutnya berwarna coklat gelap atau hitam bukan hijau atau merah jambu.

D Diameter

Tahi lalat yang normal sepatutnya lebih kecil daripada 6mm.

E- Evolving

Sekiranya terdapat sebarang perubahan pada tahi lalat anda, ia mungkin berbahaya dan anda perlu rujuk kepada doktor dengan kadar segera.

Kredit: Era Baru

Sumber: penmerahpress


First Appear On Online News Malaysia

Appear first on Khabar Malaysia


Demikianlah Artikel 5 Kaedah Mudah Untuk Mengesan Tahi Lalat Yang Mungkin Boleh Berubah Menjadi Kanser

Sekianlah artikel 5 Kaedah Mudah Untuk Mengesan Tahi Lalat Yang Mungkin Boleh Berubah Menjadi Kanser kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel 5 Kaedah Mudah Untuk Mengesan Tahi Lalat Yang Mungkin Boleh Berubah Menjadi Kanser dengan alamat link https://malaysiaitu.blogspot.com/2017/07/5-kaedah-mudah-untuk-mengesan-tahi.html

0 Response to "5 Kaedah Mudah Untuk Mengesan Tahi Lalat Yang Mungkin Boleh Berubah Menjadi Kanser"

Posting Komentar

wdcfawqafwef