Pensyarah Jabatan Kimia Dedah Bahaya Pinggan Mangkuk Bercorak, Beri Kesan Pada Kesihatan

Pensyarah Jabatan Kimia Dedah Bahaya Pinggan Mangkuk Bercorak, Beri Kesan Pada Kesihatan - Hallo sahabat Khabar Malaysia, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Pensyarah Jabatan Kimia Dedah Bahaya Pinggan Mangkuk Bercorak, Beri Kesan Pada Kesihatan, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Bola Sepak, Artikel Khabar, Artikel Malaysia, Artikel Malaysia Today, Artikel News, Artikel Perniagaan, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Pensyarah Jabatan Kimia Dedah Bahaya Pinggan Mangkuk Bercorak, Beri Kesan Pada Kesihatan
link : Pensyarah Jabatan Kimia Dedah Bahaya Pinggan Mangkuk Bercorak, Beri Kesan Pada Kesihatan

Baca juga


Pensyarah Jabatan Kimia Dedah Bahaya Pinggan Mangkuk Bercorak, Beri Kesan Pada Kesihatan

Pensyarah Jabatan Kimia Dedah Bahaya Pinggan Mangkuk Bercorak, Beri Kesan Pada Kesihatan

Baru-baru ini, viral di media sosial penjualan pinggan mangkuk bercorak oriental yang cantik dan klasik namun dijual dengan harga yang cukup murah serendah 50 sen. Maka, ramailah yang berkenan untuk dijadikan koleksi peribadi.Hakak pun tak terkecuali.

Namun disebalik, reka bentuk menarik dan coraknya yang unik, cantik dan tersendiri tersebut, ada dakwaan menyatakan penggunaan pinggan mangkuk bercorak ini bahaya dan boleh memberi kesan pada kesihatan dalam jangka panjang.

Memetik sumber daripada Malay Mail Online,para pengguna dinasihatkan lebih berwaspada menggunakan pinggan mangkuk beraneka corak yang tular di media sosial kini, kata seorang pensyarah Universiti Malaya (UM).

Dr Nor Asrina Sairi berkata kebanyakan pinggan mangkuk yang mempunyai hiasan cantik ini mempunyai logam plumbum (lead) dalam penghasilannya.

“Bahaya untuk jangka masa panjang terutama untuk kanak-kanak, wanita hamil dan bayi, tapi bahayanya itu bukanlah secara terus atau langsung.

“Ia lebih kepada kuantiti yang sedikit, tapi kalau kita kerap guna dan untuk jangka masa lama, ia akan beri kesan kepada kesihatan,”

Pensyarah kanan Jabatan Kimia UM itu berkata lagi pinggan mangkuk berkenaan lebih sesuai dijadikan koleksi hiasan.

Katanya, plumbum yang terlekat di pinggan berkenaan akan mudah terhakis apabila terdedah kepada suhu panas.

“Saya cadangkan pengguna gunakannya untuk perhiasan atau koleksi, elakkan guna untuk hidang makanan harian.

“Kalau warna atau sadurannya di luar, itu OK lagi, tapi bila sekarang trend baru di bahagian dalam pun disalut, itu yang kita agak khuatir,”

Kesimpulannya, lebih berhati-hatilah dalam penggunaan material untuk pinggan mangkuk. Pinggan mangkuk corak menarik ini lebih sesuai dijadikan hiasan berbanding penggunaan harian.

Sumber: Malay Mail Online
 


First Appear On Online News Malaysia

Appear first on Khabar Malaysia


Demikianlah Artikel Pensyarah Jabatan Kimia Dedah Bahaya Pinggan Mangkuk Bercorak, Beri Kesan Pada Kesihatan

Sekianlah artikel Pensyarah Jabatan Kimia Dedah Bahaya Pinggan Mangkuk Bercorak, Beri Kesan Pada Kesihatan kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Pensyarah Jabatan Kimia Dedah Bahaya Pinggan Mangkuk Bercorak, Beri Kesan Pada Kesihatan dengan alamat link https://malaysiaitu.blogspot.com/2017/07/pensyarah-jabatan-kimia-dedah-bahaya.html

0 Response to "Pensyarah Jabatan Kimia Dedah Bahaya Pinggan Mangkuk Bercorak, Beri Kesan Pada Kesihatan"

Posting Komentar

wdcfawqafwef